Podium

Aanbod voor scholen

Hoofdmedia
cluster © Jeroen Broeckx
Main content

Beste leerkrachten en directie,

De Studio brengt een jong publiek van 0 tot 30 jaar in contact met kunst, cultuur en media. We hebben daarbij bijzondere aandacht voor de stedelijke en maatschappelijke context en voor de kwetsbare positie van jongeren en kunstenaars. Wij zijn een open huis, dat ruimte geeft aan jonge mensen om hun verhaal te vertellen. Superdiverse theatergezelschappen, makers, spelers, curatoren en kunstenaars zetten bij ons hun gedurfde dromen om in niet-alledaagse daden.

Hieronder vindt u het scholenaanbod voor seizoen 2023-2024. Opnieuw hebben we een waaier van voorstellingen en culturele activiteiten in aanbieding voor leerlingen uit alle graden en klassen.

Reserveren

  • Onderaan deze pagina vind je alle schoolvoorstellingen. Je kan filteren per leerjaar.
  • Via de knop RESERVEREN kan je een reservatie via mail aanvragen.
  • Vermeld in je mail de naam van de school en het aantal leerlingen per klas.

Tickets voor schoolvoorstellingen kosten € 7 per leerling, tenzij anders vermeld. Begeleiders mogen gratis mee. 
Tickets voor de avondvoorstellingen kosten € 8 (voor ‑26 jaar), tenzij anders vermeld. Begeleiders betalen dan ook een ticket.
Tickets voor een cluster kosten € 10 per leerling. Begeleiders mogen gratis mee.

Tot snel in De Studio!

Bekijk het scholenmagazine

Met de klas naar De Cinema!

In De Cinema bieden we een breed filmprogramma aan, van de nieuwste films tot klassiekers. We stellen zelf een uitgebreide educatieve selectie voor met films die handelen over verschillende relevante thema’s, voor alle leeftijden en in verschillende gesproken talen. Er kan ook zelf een voorstel worden gedaan door de leerkracht. Wij helpen je graag verder om de perfecte film voor jouw klas uit te kiezen. Op vraag kunnen we de film ook omkaderen met gastprekers.

Hieronder kan je meer informatie krijgen over ons programma, de tarieven en alle andere praktische zaken.

Contact

ran@decinema.be

Meer informatie

Bereikbaarheid

De Studio / De Cinema
Maarschalk Gérardstraat 4, 2000 Antwerpen

We zijn vlot bereikbaar met het openbaar vervoer. Tram 4 & 7 stoppen voor de deur en de halte Nationale Bank ligt op wandelafstand. Dankzij dynamoOPWEG kan je bovendien gratis met De Lijn naar onze voorstellingen komen, want De Studio en De Cinema zijn een cultuurschakel.

Contact

scholen@destudio.com
ran@decinema.be
03 260 96 10

mrt 2024

10u00     wo 20 mrt
SKaGeN & De Studio
podium

Om uit de harde realiteit te ontsnappen, verliest de 16-jarige Sajid (SK) zich in de gewelddadige virtuele game Gambling Game, waarin hij de opdracht heeft de Europese buitengrenzen te testen. Hij put uit zijn ervaring als jongere op de vlucht om grenspatrouilles, raids en obstakels te ontwijken en bovenal om voldoende credits te behouden om te overleven.

Terzelfdertijd wordt de kersverse directeur van Frontex, het Europees grens- en kustwacht agentschap,  op het matje geroepen door de subcommissie mensenrechten in het Europees Parlement.  Waar ligt de verantwoordelijkheid voor het geweld dat illegaal gedoogd wordt aan de Europese buitengrenzen? 

Gambling Game toont de beide kanten van het ‘spel’ waar jonge migranten zich aan wagen: de kant van zij die komen en de kant van zij die aan de poort van Fort Europa staan. Wie is David en wie is Goliath in dit verhaal? En wie zit uiteindelijk aan de knoppen? De mens aan de grens, de mens die hoge functies bekleedt, of de mens die liever zijn handen en gedachten niet vuil maakt? 

Het is een voorstelling vol contrasten: tussen documentaire en fictie, tussen live en digitaal, tussen SK en Frontex, maar evengoed tussen de Europese ambtenaren, grensbewakers en inwoners die, of ze het nu willen of niet, een positie innemen in dit verhaal. 

SKaGeN maakte eerder al SneakPeek Shadow Game: een documentaire smartphone voorstelling in een door SKaGeN ontwikkelde app, waarin de toeschouwer al kon kennismaken met het verhaal van SK. Ook deze voorstelling vertrekt vanuit de ervaringen van deze jongen. SKaGeN baseert zich eveneens op ander documentair materiaal: de verslagen van de subcommissie mensenrechten van het Europees Parlement. Samen versmelten ze tot een fictief geheel.

 

13u30     vr 22 mrt
SKaGeN & De Studio
podium

Om uit de harde realiteit te ontsnappen, verliest de 16-jarige Sajid (SK) zich in de gewelddadige virtuele game Gambling Game, waarin hij de opdracht heeft de Europese buitengrenzen te testen. Hij put uit zijn ervaring als jongere op de vlucht om grenspatrouilles, raids en obstakels te ontwijken en bovenal om voldoende credits te behouden om te overleven.

Terzelfdertijd wordt de kersverse directeur van Frontex, het Europees grens- en kustwacht agentschap,  op het matje geroepen door de subcommissie mensenrechten in het Europees Parlement.  Waar ligt de verantwoordelijkheid voor het geweld dat illegaal gedoogd wordt aan de Europese buitengrenzen? 

Gambling Game toont de beide kanten van het ‘spel’ waar jonge migranten zich aan wagen: de kant van zij die komen en de kant van zij die aan de poort van Fort Europa staan. Wie is David en wie is Goliath in dit verhaal? En wie zit uiteindelijk aan de knoppen? De mens aan de grens, de mens die hoge functies bekleedt, of de mens die liever zijn handen en gedachten niet vuil maakt? 

Het is een voorstelling vol contrasten: tussen documentaire en fictie, tussen live en digitaal, tussen SK en Frontex, maar evengoed tussen de Europese ambtenaren, grensbewakers en inwoners die, of ze het nu willen of niet, een positie innemen in dit verhaal. 

SKaGeN maakte eerder al SneakPeek Shadow Game: een documentaire smartphone voorstelling in een door SKaGeN ontwikkelde app, waarin de toeschouwer al kon kennismaken met het verhaal van SK. Ook deze voorstelling vertrekt vanuit de ervaringen van deze jongen. SKaGeN baseert zich eveneens op ander documentair materiaal: de verslagen van de subcommissie mensenrechten van het Europees Parlement. Samen versmelten ze tot een fictief geheel.

 

20u00     vr 22 mrt
SKaGeN & De Studio
podium

Om uit de harde realiteit te ontsnappen, verliest de 16-jarige Sajid (SK) zich in de gewelddadige virtuele game Gambling Game, waarin hij de opdracht heeft de Europese buitengrenzen te testen. Hij put uit zijn ervaring als jongere op de vlucht om grenspatrouilles, raids en obstakels te ontwijken en bovenal om voldoende credits te behouden om te overleven.

Terzelfdertijd wordt de kersverse directeur van Frontex, het Europees grens- en kustwacht agentschap,  op het matje geroepen door de subcommissie mensenrechten in het Europees Parlement.  Waar ligt de verantwoordelijkheid voor het geweld dat illegaal gedoogd wordt aan de Europese buitengrenzen? 

Gambling Game toont de beide kanten van het ‘spel’ waar jonge migranten zich aan wagen: de kant van zij die komen en de kant van zij die aan de poort van Fort Europa staan. Wie is David en wie is Goliath in dit verhaal? En wie zit uiteindelijk aan de knoppen? De mens aan de grens, de mens die hoge functies bekleedt, of de mens die liever zijn handen en gedachten niet vuil maakt? 

Het is een voorstelling vol contrasten: tussen documentaire en fictie, tussen live en digitaal, tussen SK en Frontex, maar evengoed tussen de Europese ambtenaren, grensbewakers en inwoners die, of ze het nu willen of niet, een positie innemen in dit verhaal. 

SKaGeN maakte eerder al SneakPeek Shadow Game: een documentaire smartphone voorstelling in een door SKaGeN ontwikkelde app, waarin de toeschouwer al kon kennismaken met het verhaal van SK. Ook deze voorstelling vertrekt vanuit de ervaringen van deze jongen. SKaGeN baseert zich eveneens op ander documentair materiaal: de verslagen van de subcommissie mensenrechten van het Europees Parlement. Samen versmelten ze tot een fictief geheel.

 

20u00     za 23 mrt
SKaGeN & De Studio
podium

Om uit de harde realiteit te ontsnappen, verliest de 16-jarige Sajid (SK) zich in de gewelddadige virtuele game Gambling Game, waarin hij de opdracht heeft de Europese buitengrenzen te testen. Hij put uit zijn ervaring als jongere op de vlucht om grenspatrouilles, raids en obstakels te ontwijken en bovenal om voldoende credits te behouden om te overleven.

Terzelfdertijd wordt de kersverse directeur van Frontex, het Europees grens- en kustwacht agentschap,  op het matje geroepen door de subcommissie mensenrechten in het Europees Parlement.  Waar ligt de verantwoordelijkheid voor het geweld dat illegaal gedoogd wordt aan de Europese buitengrenzen? 

Gambling Game toont de beide kanten van het ‘spel’ waar jonge migranten zich aan wagen: de kant van zij die komen en de kant van zij die aan de poort van Fort Europa staan. Wie is David en wie is Goliath in dit verhaal? En wie zit uiteindelijk aan de knoppen? De mens aan de grens, de mens die hoge functies bekleedt, of de mens die liever zijn handen en gedachten niet vuil maakt? 

Het is een voorstelling vol contrasten: tussen documentaire en fictie, tussen live en digitaal, tussen SK en Frontex, maar evengoed tussen de Europese ambtenaren, grensbewakers en inwoners die, of ze het nu willen of niet, een positie innemen in dit verhaal. 

SKaGeN maakte eerder al SneakPeek Shadow Game: een documentaire smartphone voorstelling in een door SKaGeN ontwikkelde app, waarin de toeschouwer al kon kennismaken met het verhaal van SK. Ook deze voorstelling vertrekt vanuit de ervaringen van deze jongen. SKaGeN baseert zich eveneens op ander documentair materiaal: de verslagen van de subcommissie mensenrechten van het Europees Parlement. Samen versmelten ze tot een fictief geheel.

 

09u15     di 26 mrt
De Spiegel
families

Enkele artiesten uit Vlaanderen maakten in 2021 een wondere wereld, geïnspireerd op babyboekjes, kartonboekjes, flipper en knisper, flapjesboeken en pop-ups, prentenboeken en fotoboeken.

De ene werkte aan een uitplooibaar fotoalbum, met landschappen en rare plekken. De andere ontwikkelde textielboeken, matten, waarin je vooral je verhaal kan voelen. De ene vindt zelfs papier eetbaar en boeken om van te smodderen! De andere laat een kleurrijke bolletjeswind door de ruimte waaien. Of blokletters dansen uit de bladzijden. Samen boeken kijken wordt een muzikaal avontuur!

Ze toveren deze boekjes in een theatrale setting tevoorschijn uit een koerierszak. Vanuit die tas wordt de ruimte telkens anders en kunnen kinderen mee op ontdekkingstocht gaan. Een mix van spannend visueel theater en zelf de peuterboekjes ontdekken. Steeds wordt deze mix ondersteund door improviserende muzikant(en).

Twee artiesten of meerdere, elk met hun wereldje, improviseren erop los met elkaars boekjes en wereldjes, met muziek én met de kinderen.

10u30     di 26 mrt
De Spiegel
families

Enkele artiesten uit Vlaanderen maakten in 2021 een wondere wereld, geïnspireerd op babyboekjes, kartonboekjes, flipper en knisper, flapjesboeken en pop-ups, prentenboeken en fotoboeken.

De ene werkte aan een uitplooibaar fotoalbum, met landschappen en rare plekken. De andere ontwikkelde textielboeken, matten, waarin je vooral je verhaal kan voelen. De ene vindt zelfs papier eetbaar en boeken om van te smodderen! De andere laat een kleurrijke bolletjeswind door de ruimte waaien. Of blokletters dansen uit de bladzijden. Samen boeken kijken wordt een muzikaal avontuur!

Ze toveren deze boekjes in een theatrale setting tevoorschijn uit een koerierszak. Vanuit die tas wordt de ruimte telkens anders en kunnen kinderen mee op ontdekkingstocht gaan. Een mix van spannend visueel theater en zelf de peuterboekjes ontdekken. Steeds wordt deze mix ondersteund door improviserende muzikant(en).

Twee artiesten of meerdere, elk met hun wereldje, improviseren erop los met elkaars boekjes en wereldjes, met muziek én met de kinderen.

13u30     di 26 mrt
De Spiegel
families

Enkele artiesten uit Vlaanderen maakten in 2021 een wondere wereld, geïnspireerd op babyboekjes, kartonboekjes, flipper en knisper, flapjesboeken en pop-ups, prentenboeken en fotoboeken.

De ene werkte aan een uitplooibaar fotoalbum, met landschappen en rare plekken. De andere ontwikkelde textielboeken, matten, waarin je vooral je verhaal kan voelen. De ene vindt zelfs papier eetbaar en boeken om van te smodderen! De andere laat een kleurrijke bolletjeswind door de ruimte waaien. Of blokletters dansen uit de bladzijden. Samen boeken kijken wordt een muzikaal avontuur!

Ze toveren deze boekjes in een theatrale setting tevoorschijn uit een koerierszak. Vanuit die tas wordt de ruimte telkens anders en kunnen kinderen mee op ontdekkingstocht gaan. Een mix van spannend visueel theater en zelf de peuterboekjes ontdekken. Steeds wordt deze mix ondersteund door improviserende muzikant(en).

Twee artiesten of meerdere, elk met hun wereldje, improviseren erop los met elkaars boekjes en wereldjes, met muziek én met de kinderen.

09u15     wo 27 mrt
De Spiegel
families

Enkele artiesten uit Vlaanderen maakten in 2021 een wondere wereld, geïnspireerd op babyboekjes, kartonboekjes, flipper en knisper, flapjesboeken en pop-ups, prentenboeken en fotoboeken.

De ene werkte aan een uitplooibaar fotoalbum, met landschappen en rare plekken. De andere ontwikkelde textielboeken, matten, waarin je vooral je verhaal kan voelen. De ene vindt zelfs papier eetbaar en boeken om van te smodderen! De andere laat een kleurrijke bolletjeswind door de ruimte waaien. Of blokletters dansen uit de bladzijden. Samen boeken kijken wordt een muzikaal avontuur!

Ze toveren deze boekjes in een theatrale setting tevoorschijn uit een koerierszak. Vanuit die tas wordt de ruimte telkens anders en kunnen kinderen mee op ontdekkingstocht gaan. Een mix van spannend visueel theater en zelf de peuterboekjes ontdekken. Steeds wordt deze mix ondersteund door improviserende muzikant(en).

Twee artiesten of meerdere, elk met hun wereldje, improviseren erop los met elkaars boekjes en wereldjes, met muziek én met de kinderen.

10u30     wo 27 mrt
De Spiegel
families

Enkele artiesten uit Vlaanderen maakten in 2021 een wondere wereld, geïnspireerd op babyboekjes, kartonboekjes, flipper en knisper, flapjesboeken en pop-ups, prentenboeken en fotoboeken.

De ene werkte aan een uitplooibaar fotoalbum, met landschappen en rare plekken. De andere ontwikkelde textielboeken, matten, waarin je vooral je verhaal kan voelen. De ene vindt zelfs papier eetbaar en boeken om van te smodderen! De andere laat een kleurrijke bolletjeswind door de ruimte waaien. Of blokletters dansen uit de bladzijden. Samen boeken kijken wordt een muzikaal avontuur!

Ze toveren deze boekjes in een theatrale setting tevoorschijn uit een koerierszak. Vanuit die tas wordt de ruimte telkens anders en kunnen kinderen mee op ontdekkingstocht gaan. Een mix van spannend visueel theater en zelf de peuterboekjes ontdekken. Steeds wordt deze mix ondersteund door improviserende muzikant(en).

Twee artiesten of meerdere, elk met hun wereldje, improviseren erop los met elkaars boekjes en wereldjes, met muziek én met de kinderen.

09u15     do 28 mrt
De Spiegel
families

Enkele artiesten uit Vlaanderen maakten in 2021 een wondere wereld, geïnspireerd op babyboekjes, kartonboekjes, flipper en knisper, flapjesboeken en pop-ups, prentenboeken en fotoboeken.

De ene werkte aan een uitplooibaar fotoalbum, met landschappen en rare plekken. De andere ontwikkelde textielboeken, matten, waarin je vooral je verhaal kan voelen. De ene vindt zelfs papier eetbaar en boeken om van te smodderen! De andere laat een kleurrijke bolletjeswind door de ruimte waaien. Of blokletters dansen uit de bladzijden. Samen boeken kijken wordt een muzikaal avontuur!

Ze toveren deze boekjes in een theatrale setting tevoorschijn uit een koerierszak. Vanuit die tas wordt de ruimte telkens anders en kunnen kinderen mee op ontdekkingstocht gaan. Een mix van spannend visueel theater en zelf de peuterboekjes ontdekken. Steeds wordt deze mix ondersteund door improviserende muzikant(en).

Twee artiesten of meerdere, elk met hun wereldje, improviseren erop los met elkaars boekjes en wereldjes, met muziek én met de kinderen.

10u00     do 28 mrt
Theater Artemis
families

Een kak-voorstelling met een grote boodschap

Theater Artemis en Studio Julian Hetzel presenteren: een talentenshow voor mislukkingen. Wie faalt er als de beste? De kandidaten trekken alles uit de kast.

Deze voorstelling zoekt naar schoonheid in het lelijke. Want wat de een als smakeloos beschouwt, vindt de ander juist prachtig. Samen met het publiek onderzoeken we wat er nou eigenlijk wordt bedoeld met het woord ‘succes’. Wie bepaalt wat cool of mooi is en waarom? Wie beslist of iets Kunst is, of direct de prullenbak in kan? Kan je er misschien ook anders naar kijken? Trekken we ons niet veel te veel aan van het oordeel van anderen?

Diarree is mijn lievelingskleur combineert op speelse wijze explosief theater met poppenspel, beeldhouwkunst, actionpainting en muziek. Het is de eerste voorstelling van Studio Julian Hetzel voor een jong publiek, als onderdeel van hun lopende artistieke onderzoek naar de paradox van creatie door destructie.

Oh shit, dit ruikt naar kunst!

 

“Backstage wordt frontstage en het publiek doet mee: dat zagen we al eerder bij producties van Theater Artemis en Julian Hetzel. Maar wat als onze lichamelijke backstage een hoofdrol krijgt?... Een kakvoorstelling die u moet zien” - ★★★★ De Standaard

“Het was te verwachten dat deze eerste samenwerking tussen Studio Hetzel en Theater Artemis zou ontsporen -  maar wel op grootse wijze.” - PZAZZ

"Wie van anarchie houdt, valt met zijn neus in de boter” - ★★★★ de Volkskrant

“…op een zondagmiddag in Den Bosch hebben Artemis en Hetzel zowaar de anarchie en de opstand in ere hersteld.” - Theaterkrant (keuze van de criticus)

 

Theater Artemis en Studio Julian Hetzel steunen de actie van de Nederlandse Podiumkunsten voor Theatre Day Productions en de kinderen en jongeren van Gaza.

Lees meer over deze actie op artemis.nl/actiegaza

Kunt u iets missen? Doneer dan direct via deze link.

 

10u30     do 28 mrt
De Spiegel
families

Enkele artiesten uit Vlaanderen maakten in 2021 een wondere wereld, geïnspireerd op babyboekjes, kartonboekjes, flipper en knisper, flapjesboeken en pop-ups, prentenboeken en fotoboeken.

De ene werkte aan een uitplooibaar fotoalbum, met landschappen en rare plekken. De andere ontwikkelde textielboeken, matten, waarin je vooral je verhaal kan voelen. De ene vindt zelfs papier eetbaar en boeken om van te smodderen! De andere laat een kleurrijke bolletjeswind door de ruimte waaien. Of blokletters dansen uit de bladzijden. Samen boeken kijken wordt een muzikaal avontuur!

Ze toveren deze boekjes in een theatrale setting tevoorschijn uit een koerierszak. Vanuit die tas wordt de ruimte telkens anders en kunnen kinderen mee op ontdekkingstocht gaan. Een mix van spannend visueel theater en zelf de peuterboekjes ontdekken. Steeds wordt deze mix ondersteund door improviserende muzikant(en).

Twee artiesten of meerdere, elk met hun wereldje, improviseren erop los met elkaars boekjes en wereldjes, met muziek én met de kinderen.

13u30     do 28 mrt
Theater Artemis
families

Een kak-voorstelling met een grote boodschap

Theater Artemis en Studio Julian Hetzel presenteren: een talentenshow voor mislukkingen. Wie faalt er als de beste? De kandidaten trekken alles uit de kast.

Deze voorstelling zoekt naar schoonheid in het lelijke. Want wat de een als smakeloos beschouwt, vindt de ander juist prachtig. Samen met het publiek onderzoeken we wat er nou eigenlijk wordt bedoeld met het woord ‘succes’. Wie bepaalt wat cool of mooi is en waarom? Wie beslist of iets Kunst is, of direct de prullenbak in kan? Kan je er misschien ook anders naar kijken? Trekken we ons niet veel te veel aan van het oordeel van anderen?

Diarree is mijn lievelingskleur combineert op speelse wijze explosief theater met poppenspel, beeldhouwkunst, actionpainting en muziek. Het is de eerste voorstelling van Studio Julian Hetzel voor een jong publiek, als onderdeel van hun lopende artistieke onderzoek naar de paradox van creatie door destructie.

Oh shit, dit ruikt naar kunst!

 

“Backstage wordt frontstage en het publiek doet mee: dat zagen we al eerder bij producties van Theater Artemis en Julian Hetzel. Maar wat als onze lichamelijke backstage een hoofdrol krijgt?... Een kakvoorstelling die u moet zien” - ★★★★ De Standaard

“Het was te verwachten dat deze eerste samenwerking tussen Studio Hetzel en Theater Artemis zou ontsporen -  maar wel op grootse wijze.” - PZAZZ

"Wie van anarchie houdt, valt met zijn neus in de boter” - ★★★★ de Volkskrant

“…op een zondagmiddag in Den Bosch hebben Artemis en Hetzel zowaar de anarchie en de opstand in ere hersteld.” - Theaterkrant (keuze van de criticus)

 

Theater Artemis en Studio Julian Hetzel steunen de actie van de Nederlandse Podiumkunsten voor Theatre Day Productions en de kinderen en jongeren van Gaza.

Lees meer over deze actie op artemis.nl/actiegaza

Kunt u iets missen? Doneer dan direct via deze link.

 

13u30     do 28 mrt
De Spiegel
families

Enkele artiesten uit Vlaanderen maakten in 2021 een wondere wereld, geïnspireerd op babyboekjes, kartonboekjes, flipper en knisper, flapjesboeken en pop-ups, prentenboeken en fotoboeken.

De ene werkte aan een uitplooibaar fotoalbum, met landschappen en rare plekken. De andere ontwikkelde textielboeken, matten, waarin je vooral je verhaal kan voelen. De ene vindt zelfs papier eetbaar en boeken om van te smodderen! De andere laat een kleurrijke bolletjeswind door de ruimte waaien. Of blokletters dansen uit de bladzijden. Samen boeken kijken wordt een muzikaal avontuur!

Ze toveren deze boekjes in een theatrale setting tevoorschijn uit een koerierszak. Vanuit die tas wordt de ruimte telkens anders en kunnen kinderen mee op ontdekkingstocht gaan. Een mix van spannend visueel theater en zelf de peuterboekjes ontdekken. Steeds wordt deze mix ondersteund door improviserende muzikant(en).

Twee artiesten of meerdere, elk met hun wereldje, improviseren erop los met elkaars boekjes en wereldjes, met muziek én met de kinderen.

10u00     vr 29 mrt
Theater Artemis
families

Een kak-voorstelling met een grote boodschap

Theater Artemis en Studio Julian Hetzel presenteren: een talentenshow voor mislukkingen. Wie faalt er als de beste? De kandidaten trekken alles uit de kast.

Deze voorstelling zoekt naar schoonheid in het lelijke. Want wat de een als smakeloos beschouwt, vindt de ander juist prachtig. Samen met het publiek onderzoeken we wat er nou eigenlijk wordt bedoeld met het woord ‘succes’. Wie bepaalt wat cool of mooi is en waarom? Wie beslist of iets Kunst is, of direct de prullenbak in kan? Kan je er misschien ook anders naar kijken? Trekken we ons niet veel te veel aan van het oordeel van anderen?

Diarree is mijn lievelingskleur combineert op speelse wijze explosief theater met poppenspel, beeldhouwkunst, actionpainting en muziek. Het is de eerste voorstelling van Studio Julian Hetzel voor een jong publiek, als onderdeel van hun lopende artistieke onderzoek naar de paradox van creatie door destructie.

Oh shit, dit ruikt naar kunst!

 

“Backstage wordt frontstage en het publiek doet mee: dat zagen we al eerder bij producties van Theater Artemis en Julian Hetzel. Maar wat als onze lichamelijke backstage een hoofdrol krijgt?... Een kakvoorstelling die u moet zien” - ★★★★ De Standaard

“Het was te verwachten dat deze eerste samenwerking tussen Studio Hetzel en Theater Artemis zou ontsporen -  maar wel op grootse wijze.” - PZAZZ

"Wie van anarchie houdt, valt met zijn neus in de boter” - ★★★★ de Volkskrant

“…op een zondagmiddag in Den Bosch hebben Artemis en Hetzel zowaar de anarchie en de opstand in ere hersteld.” - Theaterkrant (keuze van de criticus)

 

Theater Artemis en Studio Julian Hetzel steunen de actie van de Nederlandse Podiumkunsten voor Theatre Day Productions en de kinderen en jongeren van Gaza.

Lees meer over deze actie op artemis.nl/actiegaza

Kunt u iets missen? Doneer dan direct via deze link.

 

13u30     vr 29 mrt
De Spiegel
families

Enkele artiesten uit Vlaanderen maakten in 2021 een wondere wereld, geïnspireerd op babyboekjes, kartonboekjes, flipper en knisper, flapjesboeken en pop-ups, prentenboeken en fotoboeken.

De ene werkte aan een uitplooibaar fotoalbum, met landschappen en rare plekken. De andere ontwikkelde textielboeken, matten, waarin je vooral je verhaal kan voelen. De ene vindt zelfs papier eetbaar en boeken om van te smodderen! De andere laat een kleurrijke bolletjeswind door de ruimte waaien. Of blokletters dansen uit de bladzijden. Samen boeken kijken wordt een muzikaal avontuur!

Ze toveren deze boekjes in een theatrale setting tevoorschijn uit een koerierszak. Vanuit die tas wordt de ruimte telkens anders en kunnen kinderen mee op ontdekkingstocht gaan. Een mix van spannend visueel theater en zelf de peuterboekjes ontdekken. Steeds wordt deze mix ondersteund door improviserende muzikant(en).

Twee artiesten of meerdere, elk met hun wereldje, improviseren erop los met elkaars boekjes en wereldjes, met muziek én met de kinderen.

13u30     vr 29 mrt
Theater Artemis
families

Een kak-voorstelling met een grote boodschap

Theater Artemis en Studio Julian Hetzel presenteren: een talentenshow voor mislukkingen. Wie faalt er als de beste? De kandidaten trekken alles uit de kast.

Deze voorstelling zoekt naar schoonheid in het lelijke. Want wat de een als smakeloos beschouwt, vindt de ander juist prachtig. Samen met het publiek onderzoeken we wat er nou eigenlijk wordt bedoeld met het woord ‘succes’. Wie bepaalt wat cool of mooi is en waarom? Wie beslist of iets Kunst is, of direct de prullenbak in kan? Kan je er misschien ook anders naar kijken? Trekken we ons niet veel te veel aan van het oordeel van anderen?

Diarree is mijn lievelingskleur combineert op speelse wijze explosief theater met poppenspel, beeldhouwkunst, actionpainting en muziek. Het is de eerste voorstelling van Studio Julian Hetzel voor een jong publiek, als onderdeel van hun lopende artistieke onderzoek naar de paradox van creatie door destructie.

Oh shit, dit ruikt naar kunst!

 

“Backstage wordt frontstage en het publiek doet mee: dat zagen we al eerder bij producties van Theater Artemis en Julian Hetzel. Maar wat als onze lichamelijke backstage een hoofdrol krijgt?... Een kakvoorstelling die u moet zien” - ★★★★ De Standaard

“Het was te verwachten dat deze eerste samenwerking tussen Studio Hetzel en Theater Artemis zou ontsporen -  maar wel op grootse wijze.” - PZAZZ

"Wie van anarchie houdt, valt met zijn neus in de boter” - ★★★★ de Volkskrant

“…op een zondagmiddag in Den Bosch hebben Artemis en Hetzel zowaar de anarchie en de opstand in ere hersteld.” - Theaterkrant (keuze van de criticus)

 

Theater Artemis en Studio Julian Hetzel steunen de actie van de Nederlandse Podiumkunsten voor Theatre Day Productions en de kinderen en jongeren van Gaza.

Lees meer over deze actie op artemis.nl/actiegaza

Kunt u iets missen? Doneer dan direct via deze link.

 

apr 2024

13u30     di 16 apr
theater arsenaal & Het Kwartier / Mariën en Von Winckelmann
podium

Wie houdt er het meest van dieren?
Hij die ze verzorgt, aait, kamt?
Of hij die hun leefgebied probeert te redden?

In Freedom Club is een man op zoek naar impact. Terwijl hij de wereld probeert te redden, speelt hij zijn gezin kwijt. Te midden van rollercoasters, golfbaden en andere natuurrampen stellen we de vraag: wat moet je doen om gehoord te worden?

PREPARE FOR THE TSU TSU TSU TSU TSU
TSUNAMIIIIIIIIIIII!

Met Freedom Club zetten regisseurs-auteurs Freek Mariën (winnaar Taalunie Toneelschrijfprijs 2015) en Carl von Winckelmann van Het Kwartier hun succesvolle samenwerking verder. Samen met acteur Joris Van den Brande maken ze een voorstelling over engagement en woede.

20u00     di 16 apr
theater arsenaal & Het Kwartier / Mariën en Von Winckelmann
podium

Wie houdt er het meest van dieren?
Hij die ze verzorgt, aait, kamt?
Of hij die hun leefgebied probeert te redden?

In Freedom Club is een man op zoek naar impact. Terwijl hij de wereld probeert te redden, speelt hij zijn gezin kwijt. Te midden van rollercoasters, golfbaden en andere natuurrampen stellen we de vraag: wat moet je doen om gehoord te worden?

PREPARE FOR THE TSU TSU TSU TSU TSU
TSUNAMIIIIIIIIIIII!

Met Freedom Club zetten regisseurs-auteurs Freek Mariën (winnaar Taalunie Toneelschrijfprijs 2015) en Carl von Winckelmann van Het Kwartier hun succesvolle samenwerking verder. Samen met acteur Joris Van den Brande maken ze een voorstelling over engagement en woede.

10u00     wo 17 apr
theater arsenaal & Het Kwartier / Mariën en Von Winckelmann
podium

Wie houdt er het meest van dieren?
Hij die ze verzorgt, aait, kamt?
Of hij die hun leefgebied probeert te redden?

In Freedom Club is een man op zoek naar impact. Terwijl hij de wereld probeert te redden, speelt hij zijn gezin kwijt. Te midden van rollercoasters, golfbaden en andere natuurrampen stellen we de vraag: wat moet je doen om gehoord te worden?

PREPARE FOR THE TSU TSU TSU TSU TSU
TSUNAMIIIIIIIIIIII!

Met Freedom Club zetten regisseurs-auteurs Freek Mariën (winnaar Taalunie Toneelschrijfprijs 2015) en Carl von Winckelmann van Het Kwartier hun succesvolle samenwerking verder. Samen met acteur Joris Van den Brande maken ze een voorstelling over engagement en woede.

20u00     wo 17 apr
theater arsenaal & Het Kwartier / Mariën en Von Winckelmann
podium

Wie houdt er het meest van dieren?
Hij die ze verzorgt, aait, kamt?
Of hij die hun leefgebied probeert te redden?

In Freedom Club is een man op zoek naar impact. Terwijl hij de wereld probeert te redden, speelt hij zijn gezin kwijt. Te midden van rollercoasters, golfbaden en andere natuurrampen stellen we de vraag: wat moet je doen om gehoord te worden?

PREPARE FOR THE TSU TSU TSU TSU TSU
TSUNAMIIIIIIIIIIII!

Met Freedom Club zetten regisseurs-auteurs Freek Mariën (winnaar Taalunie Toneelschrijfprijs 2015) en Carl von Winckelmann van Het Kwartier hun succesvolle samenwerking verder. Samen met acteur Joris Van den Brande maken ze een voorstelling over engagement en woede.

10u00     ma 22 apr
FroeFroe & Theater Tieret
families

Met Hele Verhalen Voor Een Halve Soldaat heeft Benny Lindelauf een zoveelste juweeltje in de jeugdliteratuur afgeleverd. Na het bekroonde Tortot is deze verhalenbundel het minstens zo sterke vervolg. Al de verhalen in dit boek zijn fantasierijk, speels en meeslepend. De Terugkeer van Prins Arthur Zenig de Vijfde uit Tortot is een keihard verhaal over de minst sympathieke poppenspeler ooit.

Een bezeten marionettist wil, ondanks reuma in zijn handen, nog een laatste keer schitteren op Le Grand Concours Des Marionettes et des Poupettes, in aanwezigheid van de keizer zelf. Hiervoor koopt zijn moeder hem een dwergmeisje, Zenna, die beetje bij beetje leert hoe ze Arthurs perfecte marionette kan zijn. Het is hard werken om de bewegingen van een pop perfect na te doen en de touwtjes strak gespannen te houden. Tijdens deze charade van bedrog en manipulatie groeien de autistische Arthur en de kleine Zenna beetje bij beetje naar elkaar toe.

Een mooi en intrigerend verhaal met schitterende sprookjesachtige personages en een verrassend plot. Het baadt in een macabere sfeer vol humor in de beste Tim Burton-traditie. Joost Van den Branden van Theater Tieret liet zijn talent als schrijver reeds meermaals zien bij zijn eigen gezelschap maar ook bij FroeFroe in Labyrint. Nu bewerkt hij het verhaal van Arthur, de beste poppenspeler ter wereld (volgens hemzelf en zijn moeder). Heerlijk onversneden figurentheater met een absolute topcast.

13u30     ma 22 apr
FroeFroe & Theater Tieret
families

Met Hele Verhalen Voor Een Halve Soldaat heeft Benny Lindelauf een zoveelste juweeltje in de jeugdliteratuur afgeleverd. Na het bekroonde Tortot is deze verhalenbundel het minstens zo sterke vervolg. Al de verhalen in dit boek zijn fantasierijk, speels en meeslepend. De Terugkeer van Prins Arthur Zenig de Vijfde uit Tortot is een keihard verhaal over de minst sympathieke poppenspeler ooit.

Een bezeten marionettist wil, ondanks reuma in zijn handen, nog een laatste keer schitteren op Le Grand Concours Des Marionettes et des Poupettes, in aanwezigheid van de keizer zelf. Hiervoor koopt zijn moeder hem een dwergmeisje, Zenna, die beetje bij beetje leert hoe ze Arthurs perfecte marionette kan zijn. Het is hard werken om de bewegingen van een pop perfect na te doen en de touwtjes strak gespannen te houden. Tijdens deze charade van bedrog en manipulatie groeien de autistische Arthur en de kleine Zenna beetje bij beetje naar elkaar toe.

Een mooi en intrigerend verhaal met schitterende sprookjesachtige personages en een verrassend plot. Het baadt in een macabere sfeer vol humor in de beste Tim Burton-traditie. Joost Van den Branden van Theater Tieret liet zijn talent als schrijver reeds meermaals zien bij zijn eigen gezelschap maar ook bij FroeFroe in Labyrint. Nu bewerkt hij het verhaal van Arthur, de beste poppenspeler ter wereld (volgens hemzelf en zijn moeder). Heerlijk onversneden figurentheater met een absolute topcast.

10u00     di 23 apr
FroeFroe & Theater Tieret
families

Met Hele Verhalen Voor Een Halve Soldaat heeft Benny Lindelauf een zoveelste juweeltje in de jeugdliteratuur afgeleverd. Na het bekroonde Tortot is deze verhalenbundel het minstens zo sterke vervolg. Al de verhalen in dit boek zijn fantasierijk, speels en meeslepend. De Terugkeer van Prins Arthur Zenig de Vijfde uit Tortot is een keihard verhaal over de minst sympathieke poppenspeler ooit.

Een bezeten marionettist wil, ondanks reuma in zijn handen, nog een laatste keer schitteren op Le Grand Concours Des Marionettes et des Poupettes, in aanwezigheid van de keizer zelf. Hiervoor koopt zijn moeder hem een dwergmeisje, Zenna, die beetje bij beetje leert hoe ze Arthurs perfecte marionette kan zijn. Het is hard werken om de bewegingen van een pop perfect na te doen en de touwtjes strak gespannen te houden. Tijdens deze charade van bedrog en manipulatie groeien de autistische Arthur en de kleine Zenna beetje bij beetje naar elkaar toe.

Een mooi en intrigerend verhaal met schitterende sprookjesachtige personages en een verrassend plot. Het baadt in een macabere sfeer vol humor in de beste Tim Burton-traditie. Joost Van den Branden van Theater Tieret liet zijn talent als schrijver reeds meermaals zien bij zijn eigen gezelschap maar ook bij FroeFroe in Labyrint. Nu bewerkt hij het verhaal van Arthur, de beste poppenspeler ter wereld (volgens hemzelf en zijn moeder). Heerlijk onversneden figurentheater met een absolute topcast.

13u30     di 23 apr
FroeFroe & Theater Tieret
families

Met Hele Verhalen Voor Een Halve Soldaat heeft Benny Lindelauf een zoveelste juweeltje in de jeugdliteratuur afgeleverd. Na het bekroonde Tortot is deze verhalenbundel het minstens zo sterke vervolg. Al de verhalen in dit boek zijn fantasierijk, speels en meeslepend. De Terugkeer van Prins Arthur Zenig de Vijfde uit Tortot is een keihard verhaal over de minst sympathieke poppenspeler ooit.

Een bezeten marionettist wil, ondanks reuma in zijn handen, nog een laatste keer schitteren op Le Grand Concours Des Marionettes et des Poupettes, in aanwezigheid van de keizer zelf. Hiervoor koopt zijn moeder hem een dwergmeisje, Zenna, die beetje bij beetje leert hoe ze Arthurs perfecte marionette kan zijn. Het is hard werken om de bewegingen van een pop perfect na te doen en de touwtjes strak gespannen te houden. Tijdens deze charade van bedrog en manipulatie groeien de autistische Arthur en de kleine Zenna beetje bij beetje naar elkaar toe.

Een mooi en intrigerend verhaal met schitterende sprookjesachtige personages en een verrassend plot. Het baadt in een macabere sfeer vol humor in de beste Tim Burton-traditie. Joost Van den Branden van Theater Tieret liet zijn talent als schrijver reeds meermaals zien bij zijn eigen gezelschap maar ook bij FroeFroe in Labyrint. Nu bewerkt hij het verhaal van Arthur, de beste poppenspeler ter wereld (volgens hemzelf en zijn moeder). Heerlijk onversneden figurentheater met een absolute topcast.

10u00     do 25 apr
Het Kwartier / Carl von Winckelmann
podium

Een voorstelling over een vader die het liefst niets wil nalaten en een jonge dochter aan wie je niet goed weet wat doorgeven. Over hoe de grote geschiedenis via alledaagse familiegewoontes eeuwenlang doorwerkt van ouder op kind.

in het museum zagen we een tijdslijn
met helemaal aan het begin
die ene vis
die de moed had om op het land te kruipen
en op het einde staat een man

ik kijk naar mijn dochter
naast mij op de bus
ze wordt steeds blonder en lijkt steeds minder op mij

Gebaseerd op historische bronnen, zijn eigen familiegeschiedenis en evenveel verzinsels trekt Carl von Winckelmann al vertellende lijnen van 1787 tot nu. Alsof het één leven is.

Europese man wordt een hinkelspel tussen verschillende verhalen. Over de Duitse koloniaal die ‘Beheerder van de Bossen’ op Java wordt. Over goede bedoelingen en blinde vlekken. Over na de Tweede Wereldoorlog in Europa ‘thuiskomen’ in een land waar je nooit eerder bent geweest. Over geen controle hebben op hoe je wordt gezien. Over het jongetje dat alles beter ging maken. Over die ene dochter in een verhaal vol mannen.

13u30     vr 26 apr
Het Kwartier / Carl von Winckelmann
podium

Een voorstelling over een vader die het liefst niets wil nalaten en een jonge dochter aan wie je niet goed weet wat doorgeven. Over hoe de grote geschiedenis via alledaagse familiegewoontes eeuwenlang doorwerkt van ouder op kind.

in het museum zagen we een tijdslijn
met helemaal aan het begin
die ene vis
die de moed had om op het land te kruipen
en op het einde staat een man

ik kijk naar mijn dochter
naast mij op de bus
ze wordt steeds blonder en lijkt steeds minder op mij

Gebaseerd op historische bronnen, zijn eigen familiegeschiedenis en evenveel verzinsels trekt Carl von Winckelmann al vertellende lijnen van 1787 tot nu. Alsof het één leven is.

Europese man wordt een hinkelspel tussen verschillende verhalen. Over de Duitse koloniaal die ‘Beheerder van de Bossen’ op Java wordt. Over goede bedoelingen en blinde vlekken. Over na de Tweede Wereldoorlog in Europa ‘thuiskomen’ in een land waar je nooit eerder bent geweest. Over geen controle hebben op hoe je wordt gezien. Over het jongetje dat alles beter ging maken. Over die ene dochter in een verhaal vol mannen.

20u00     vr 26 apr
Het Kwartier / Carl von Winckelmann
podium

Een voorstelling over een vader die het liefst niets wil nalaten en een jonge dochter aan wie je niet goed weet wat doorgeven. Over hoe de grote geschiedenis via alledaagse familiegewoontes eeuwenlang doorwerkt van ouder op kind.

in het museum zagen we een tijdslijn
met helemaal aan het begin
die ene vis
die de moed had om op het land te kruipen
en op het einde staat een man

ik kijk naar mijn dochter
naast mij op de bus
ze wordt steeds blonder en lijkt steeds minder op mij

Gebaseerd op historische bronnen, zijn eigen familiegeschiedenis en evenveel verzinsels trekt Carl von Winckelmann al vertellende lijnen van 1787 tot nu. Alsof het één leven is.

Europese man wordt een hinkelspel tussen verschillende verhalen. Over de Duitse koloniaal die ‘Beheerder van de Bossen’ op Java wordt. Over goede bedoelingen en blinde vlekken. Over na de Tweede Wereldoorlog in Europa ‘thuiskomen’ in een land waar je nooit eerder bent geweest. Over geen controle hebben op hoe je wordt gezien. Over het jongetje dat alles beter ging maken. Over die ene dochter in een verhaal vol mannen.

20u00     za 27 apr
Het Kwartier / Carl von Winckelmann
podium

Een voorstelling over een vader die het liefst niets wil nalaten en een jonge dochter aan wie je niet goed weet wat doorgeven. Over hoe de grote geschiedenis via alledaagse familiegewoontes eeuwenlang doorwerkt van ouder op kind.

in het museum zagen we een tijdslijn
met helemaal aan het begin
die ene vis
die de moed had om op het land te kruipen
en op het einde staat een man

ik kijk naar mijn dochter
naast mij op de bus
ze wordt steeds blonder en lijkt steeds minder op mij

Gebaseerd op historische bronnen, zijn eigen familiegeschiedenis en evenveel verzinsels trekt Carl von Winckelmann al vertellende lijnen van 1787 tot nu. Alsof het één leven is.

Europese man wordt een hinkelspel tussen verschillende verhalen. Over de Duitse koloniaal die ‘Beheerder van de Bossen’ op Java wordt. Over goede bedoelingen en blinde vlekken. Over na de Tweede Wereldoorlog in Europa ‘thuiskomen’ in een land waar je nooit eerder bent geweest. Over geen controle hebben op hoe je wordt gezien. Over het jongetje dat alles beter ging maken. Over die ene dochter in een verhaal vol mannen.

09u00     ma 29 apr
weerwoord

Een Cluster is een scholenprogramma waarin een waaier aan kunst, debat en media aan bod komen, telkens vanuit een maatschappelijke betrokkenheid, telkens vanuit een centraal thema. We willen met de Clusters een breed forum bieden rond actuele vragen waar jongeren mee geconfronteerd worden. Artiesten en prominente figuren gaan de dialoog met hen aan en bieden stof tot discussie en reflectie. We betrekken de leerlingen op een actieve manier. We laten hen in kleine groepen werken en vragen om directe stellingname. Een Cluster is een kleine onderzoekscel waarin we meningen van jongeren samenbrengen en confronteren met die van keynotesprekers. Nadien delen de resultaten met de scholen en de umwelt.

De Eerste Keer
In mei 2024 moeten veel jongeren weer opnieuw voor de eerste keer gaan stemmen. Europese, federale en regionale verkiezingen ... Waarvoor gaan we juist kiezen? Wat ligt er in de schaal? De Eerste Keer is een atypisch verkiezinsprogramma voor onze nieuwste stemmers. Onafhankelijke experten leggen de inzet van de verkiezingen uit. Welk verschil maakt jouw stem? In kleine groepjes maken de leerlingen kennis met de mens achter het nummer op de lijst. Deze Cluster gaat niet voor het groot debat, wel voor de kleine ontmoeting.

13u00     ma 29 apr
weerwoord

Een Cluster is een scholenprogramma waarin een waaier aan kunst, debat en media aan bod komen, telkens vanuit een maatschappelijke betrokkenheid, telkens vanuit een centraal thema. We willen met de Clusters een breed forum bieden rond actuele vragen waar jongeren mee geconfronteerd worden. Artiesten en prominente figuren gaan de dialoog met hen aan en bieden stof tot discussie en reflectie. We betrekken de leerlingen op een actieve manier. We laten hen in kleine groepen werken en vragen om directe stellingname. Een Cluster is een kleine onderzoekscel waarin we meningen van jongeren samenbrengen en confronteren met die van keynotesprekers. Nadien delen de resultaten met de scholen en de umwelt.

De Eerste Keer
In mei 2024 moeten veel jongeren weer opnieuw voor de eerste keer gaan stemmen. Europese, federale en regionale verkiezingen ... Waarvoor gaan we juist kiezen? Wat ligt er in de schaal? De Eerste Keer is een atypisch verkiezinsprogramma voor onze nieuwste stemmers. Onafhankelijke experten leggen de inzet van de verkiezingen uit. Welk verschil maakt jouw stem? In kleine groepjes maken de leerlingen kennis met de mens achter het nummer op de lijst. Deze Cluster gaat niet voor het groot debat, wel voor de kleine ontmoeting.

09u00     di 30 apr
weerwoord

Een Cluster is een scholenprogramma waarin een waaier aan kunst, debat en media aan bod komen, telkens vanuit een maatschappelijke betrokkenheid, telkens vanuit een centraal thema. We willen met de Clusters een breed forum bieden rond actuele vragen waar jongeren mee geconfronteerd worden. Artiesten en prominente figuren gaan de dialoog met hen aan en bieden stof tot discussie en reflectie. We betrekken de leerlingen op een actieve manier. We laten hen in kleine groepen werken en vragen om directe stellingname. Een Cluster is een kleine onderzoekscel waarin we meningen van jongeren samenbrengen en confronteren met die van keynotesprekers. Nadien delen de resultaten met de scholen en de umwelt.

De Eerste Keer
In mei 2024 moeten veel jongeren weer opnieuw voor de eerste keer gaan stemmen. Europese, federale en regionale verkiezingen ... Waarvoor gaan we juist kiezen? Wat ligt er in de schaal? De Eerste Keer is een atypisch verkiezinsprogramma voor onze nieuwste stemmers. Onafhankelijke experten leggen de inzet van de verkiezingen uit. Welk verschil maakt jouw stem? In kleine groepjes maken de leerlingen kennis met de mens achter het nummer op de lijst. Deze Cluster gaat niet voor het groot debat, wel voor de kleine ontmoeting.

13u00     di 30 apr
weerwoord

Een Cluster is een scholenprogramma waarin een waaier aan kunst, debat en media aan bod komen, telkens vanuit een maatschappelijke betrokkenheid, telkens vanuit een centraal thema. We willen met de Clusters een breed forum bieden rond actuele vragen waar jongeren mee geconfronteerd worden. Artiesten en prominente figuren gaan de dialoog met hen aan en bieden stof tot discussie en reflectie. We betrekken de leerlingen op een actieve manier. We laten hen in kleine groepen werken en vragen om directe stellingname. Een Cluster is een kleine onderzoekscel waarin we meningen van jongeren samenbrengen en confronteren met die van keynotesprekers. Nadien delen de resultaten met de scholen en de umwelt.

De Eerste Keer
In mei 2024 moeten veel jongeren weer opnieuw voor de eerste keer gaan stemmen. Europese, federale en regionale verkiezingen ... Waarvoor gaan we juist kiezen? Wat ligt er in de schaal? De Eerste Keer is een atypisch verkiezinsprogramma voor onze nieuwste stemmers. Onafhankelijke experten leggen de inzet van de verkiezingen uit. Welk verschil maakt jouw stem? In kleine groepjes maken de leerlingen kennis met de mens achter het nummer op de lijst. Deze Cluster gaat niet voor het groot debat, wel voor de kleine ontmoeting.

mei 2024

09u00     do 2 mei
weerwoord

Een Cluster is een scholenprogramma waarin een waaier aan kunst, debat en media aan bod komen, telkens vanuit een maatschappelijke betrokkenheid, telkens vanuit een centraal thema. We willen met de Clusters een breed forum bieden rond actuele vragen waar jongeren mee geconfronteerd worden. Artiesten en prominente figuren gaan de dialoog met hen aan en bieden stof tot discussie en reflectie. We betrekken de leerlingen op een actieve manier. We laten hen in kleine groepen werken en vragen om directe stellingname. Een Cluster is een kleine onderzoekscel waarin we meningen van jongeren samenbrengen en confronteren met die van keynotesprekers. Nadien delen de resultaten met de scholen en de umwelt.

De Eerste Keer
In mei 2024 moeten veel jongeren weer opnieuw voor de eerste keer gaan stemmen. Europese, federale en regionale verkiezingen ... Waarvoor gaan we juist kiezen? Wat ligt er in de schaal? De Eerste Keer is een atypisch verkiezinsprogramma voor onze nieuwste stemmers. Onafhankelijke experten leggen de inzet van de verkiezingen uit. Welk verschil maakt jouw stem? In kleine groepjes maken de leerlingen kennis met de mens achter het nummer op de lijst. Deze Cluster gaat niet voor het groot debat, wel voor de kleine ontmoeting.

13u00     do 2 mei
weerwoord

Een Cluster is een scholenprogramma waarin een waaier aan kunst, debat en media aan bod komen, telkens vanuit een maatschappelijke betrokkenheid, telkens vanuit een centraal thema. We willen met de Clusters een breed forum bieden rond actuele vragen waar jongeren mee geconfronteerd worden. Artiesten en prominente figuren gaan de dialoog met hen aan en bieden stof tot discussie en reflectie. We betrekken de leerlingen op een actieve manier. We laten hen in kleine groepen werken en vragen om directe stellingname. Een Cluster is een kleine onderzoekscel waarin we meningen van jongeren samenbrengen en confronteren met die van keynotesprekers. Nadien delen de resultaten met de scholen en de umwelt.

De Eerste Keer
In mei 2024 moeten veel jongeren weer opnieuw voor de eerste keer gaan stemmen. Europese, federale en regionale verkiezingen ... Waarvoor gaan we juist kiezen? Wat ligt er in de schaal? De Eerste Keer is een atypisch verkiezinsprogramma voor onze nieuwste stemmers. Onafhankelijke experten leggen de inzet van de verkiezingen uit. Welk verschil maakt jouw stem? In kleine groepjes maken de leerlingen kennis met de mens achter het nummer op de lijst. Deze Cluster gaat niet voor het groot debat, wel voor de kleine ontmoeting.

13u30     do 23 mei
FroeFroe
families

Op het eiland Øy is er één berg. Één school. Één auto. Er vaart één boot per dag. Altijd ligt er sneeuw. Tove is een jongen van 11. Hij woont aan de voet van de berg. Aan de andere kant is een meisje komen wonen. Ze is ook 11. Hij heeft haar nog niet gezien, Maar wel al gehoord. Tove heeft één droom. Kunnen vliegen net zoals zijn vader. Vliegen is gemakkelijk. Ik weet dat. Ik heb het bijna gedaan. Gisteren op weg naar school. Ècht. Het waaide, hard. Zo hard dat ik met mijn jas open tegen de wind in kon hangen zonder om te vallen. De wind tilde mij op. Ik maakte sprongen van minstens vijf of wel acht meter. Als ik het toen écht had gewild, had ik zonder moeite kunnen opstijgen en wegvliegen. Maar ik heb het niet gedaan. Want vliegen is gemakkelijk, maar landen… dat is een ander verhaal.

Een voorstelling over rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan.

10u00     vr 24 mei
FroeFroe
families

Op het eiland Øy is er één berg. Één school. Één auto. Er vaart één boot per dag. Altijd ligt er sneeuw. Tove is een jongen van 11. Hij woont aan de voet van de berg. Aan de andere kant is een meisje komen wonen. Ze is ook 11. Hij heeft haar nog niet gezien, Maar wel al gehoord. Tove heeft één droom. Kunnen vliegen net zoals zijn vader. Vliegen is gemakkelijk. Ik weet dat. Ik heb het bijna gedaan. Gisteren op weg naar school. Ècht. Het waaide, hard. Zo hard dat ik met mijn jas open tegen de wind in kon hangen zonder om te vallen. De wind tilde mij op. Ik maakte sprongen van minstens vijf of wel acht meter. Als ik het toen écht had gewild, had ik zonder moeite kunnen opstijgen en wegvliegen. Maar ik heb het niet gedaan. Want vliegen is gemakkelijk, maar landen… dat is een ander verhaal.

Een voorstelling over rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan.

13u30     vr 24 mei
FroeFroe
families

Op het eiland Øy is er één berg. Één school. Één auto. Er vaart één boot per dag. Altijd ligt er sneeuw. Tove is een jongen van 11. Hij woont aan de voet van de berg. Aan de andere kant is een meisje komen wonen. Ze is ook 11. Hij heeft haar nog niet gezien, Maar wel al gehoord. Tove heeft één droom. Kunnen vliegen net zoals zijn vader. Vliegen is gemakkelijk. Ik weet dat. Ik heb het bijna gedaan. Gisteren op weg naar school. Ècht. Het waaide, hard. Zo hard dat ik met mijn jas open tegen de wind in kon hangen zonder om te vallen. De wind tilde mij op. Ik maakte sprongen van minstens vijf of wel acht meter. Als ik het toen écht had gewild, had ik zonder moeite kunnen opstijgen en wegvliegen. Maar ik heb het niet gedaan. Want vliegen is gemakkelijk, maar landen… dat is een ander verhaal.

Een voorstelling over rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan.

13u30     do 30 mei
FroeFroe & Anastassya Savitsky
families

We kwamen helemaal hierheen om de maan te verkennen, maar het belangrijkste is dat we de Aarde ontdekten” - Apollo 8 astronaut, William Anders.

Stellar Boem is een woordeloze dansvoorstelling. Danstheater meets sciencefiction. Vier hedendaagse dansers dompelen zich onder in de wondere wereld van het poppenspel op muziek van de Japanse sciencefictioncomponist Isao Tomita. Een rêverie die begint met mensachtige creaturen die de planeet Aarde moeten ontvluchten op zoek naar een bewoonbare planeet. De ruimtevaarders vechten tegen de zwaartekracht, ontdekken fonkelende planeten en ontmoeten allerlei vreemde wezens.

Anastassya Savitsky is afgestudeerd als danser in 2010 aan het Conservatorium Artesis Antwerpen. Sindsdien was ze te zien in werk van MartHa!tentatief, hetpaleis, Jan Martens, Dimitri Leue… In haar werk als danser, speler en maker ligt haar interesse op de scheidingslijn tussen dans en theater.

10u00     vr 31 mei
FroeFroe & Anastassya Savitsky
families

We kwamen helemaal hierheen om de maan te verkennen, maar het belangrijkste is dat we de Aarde ontdekten” - Apollo 8 astronaut, William Anders.

Stellar Boem is een woordeloze dansvoorstelling. Danstheater meets sciencefiction. Vier hedendaagse dansers dompelen zich onder in de wondere wereld van het poppenspel op muziek van de Japanse sciencefictioncomponist Isao Tomita. Een rêverie die begint met mensachtige creaturen die de planeet Aarde moeten ontvluchten op zoek naar een bewoonbare planeet. De ruimtevaarders vechten tegen de zwaartekracht, ontdekken fonkelende planeten en ontmoeten allerlei vreemde wezens.

Anastassya Savitsky is afgestudeerd als danser in 2010 aan het Conservatorium Artesis Antwerpen. Sindsdien was ze te zien in werk van MartHa!tentatief, hetpaleis, Jan Martens, Dimitri Leue… In haar werk als danser, speler en maker ligt haar interesse op de scheidingslijn tussen dans en theater.

13u30     vr 31 mei
FroeFroe & Anastassya Savitsky
families

We kwamen helemaal hierheen om de maan te verkennen, maar het belangrijkste is dat we de Aarde ontdekten” - Apollo 8 astronaut, William Anders.

Stellar Boem is een woordeloze dansvoorstelling. Danstheater meets sciencefiction. Vier hedendaagse dansers dompelen zich onder in de wondere wereld van het poppenspel op muziek van de Japanse sciencefictioncomponist Isao Tomita. Een rêverie die begint met mensachtige creaturen die de planeet Aarde moeten ontvluchten op zoek naar een bewoonbare planeet. De ruimtevaarders vechten tegen de zwaartekracht, ontdekken fonkelende planeten en ontmoeten allerlei vreemde wezens.

Anastassya Savitsky is afgestudeerd als danser in 2010 aan het Conservatorium Artesis Antwerpen. Sindsdien was ze te zien in werk van MartHa!tentatief, hetpaleis, Jan Martens, Dimitri Leue… In haar werk als danser, speler en maker ligt haar interesse op de scheidingslijn tussen dans en theater.